Insgesamt 117 Publikationen.
Will, G., Welker, J., & Al Rihawi, S. (2024).
Educational system, participation, and attainment in Iraq (LIfBi Working Paper No. 117). Leibniz Institute for Educational Trajectories.
https://doi.org/10.5157/LIfBi:WP117:1.0
Sendzik, N., Mehnert, U., & Helbig, M. (2024).
Feuerwehr der Demokratie? Politische Bildung als Unterrichtsfach an allgemeinbildenden Schulen der Sekundarstufe I in der Bundesrepublik Deutschland von 1949 bis 2019 (LIfBi Working Paper No. 114). Leibniz-Institut für Bildungsverläufe.
https://doi.org/10.5157/LIfBi:WP114:1.0
Aßmann, C., Gnambs, T., Konrad, A., & Würbach, A. (2024).
Estimation of Corona effects on mathematical competencies in Grade 9 using NEPS Data: Methodological Companion (LIfBi Working Paper No. 113). Leibniz Institute for Educational Trajectories.
https://doi.org/10.5157/LIfBi:WP113:1.0
Helbig, M., & Steinmetz, S. (2024).
Ist die Wohnbevölkerung in sozial benachteiligten Quartieren mit ihrem Wohnumfeld (un)zufrieden? Sozialstruktur und Wohnzufriedenheit in den Stadtteilen von Greifswald, Rostock und Schwerin (LIfBi Working Paper No. 112). Leibniz Institut für Bildungsverläufe.
https://doi.org/10.5157/LIfBi:WP112:1.0
+ Add-on
Ortenburger, A., Gäckle, S., Menge, C., & Franz, S. (2023).
Skalenhandbuch Lehramtsstudierenden-Panel: Dokumentation des Erhebungsprogramms der LAP-Zusatzstudie zur NEPS-Längsschnittuntersuchung der Studienanfängerinnen und Studienanfänger des Wintersemesters 2010/2011 (NEPS-Startkohorte 5) (LIfBi Working Paper No. 111). Leibniz-Institut für Bildungsverläufe.
https://doi.org/10.5157/LIfBi:WP111:1.0
Löwe, L. (2023).
Interrater-Reliabilität von Mitschnittauswertungen. Optimierungsstrategien im Rahmen der Qualitätssicherung der Feldarbeit (LIfBi Working Paper No. 110). Leibniz-Institut für Bildungsverläufe.
https://doi.org/10.5157/LIfBi:WP110:1.0
Löwe, L. (2023).
Konzeption einer indikatorengestützten proaktiven Qualitätssicherung der Feldarbeit (LIfBi Working Paper No. 109). Leibniz-Institut für Bildungsverläufe.
https://doi.org/10.5157/LIfBi:WP109:1.0
Stegenwallner-Schütz, M., Obry, M., Wittmann, E., Gehrer, K., Nusser, L., & Böhme, K. (2022).
INSIDE-Studie: Dokumentation der Skalierung der Kompetenzmessungen in den Bereichen Lesen und Mathematik des ersten Messzeitpunkts in der Jahrgangsstufe 6 (Kohorte 1) (LIfBi Working Paper No. 108). Leibniz-Institut für Bildungsverläufe.
https://doi.org/10.5157/LIfBi:WP108:1.0
Lerch, N., & Rauh, L. (2022).
LIfBi Study Manager: Current status and future vision of digitized study management in the NEPS (LIfBi Working Paper No. 107). Leibniz Institute for Educational Trajectories.
https://doi.org/10.5157/LIfBi:WP107:1.0
Chincarini, E., Bayer, M., Kroh, J., Schenck-Fontaine, A., & Vogelbacher, M. (2022).
Ein erweitertes Konzept für die Messung von Armut in der Bildungsforschung im Nationalen Bildungspanel (NEPS) (LIfBi Working Paper No. 105). Leibniz-Institut für Bildungsverläufe.
https://doi.org/10.5157/LIfBi:WP105:1.0
Welker, J., Will, G., Al Rihawi, S., & Weber, F. (2022).
The occupational situation in the country of origin – illustration using the example of Syrian families in the ReGES study (LIfBi Working Paper No. 104). Leibniz Institute for Educational Trajectories.
https://doi.org/10.5157/LIfBi:WP104:1.0
Becker, R., Will, G., & Siegers, R. (2021).
Geflüchtete Jugendliche in der Sekundarstufe I - Ergebnisse der Befragung der institutionellen Kontextpersonen der ReGES-Studie (LIfBi Working Paper No. 103). Leibniz-Institut für Bildungsverläufe.
https://doi.org/10.5157/LIfBi:WP103:1.0
Blatt, I., Prosch, A., & Jarsinski, S. (2021).
Rechtschreibkompetenz von Sekundarstufenschülerinnen und -schülern mit und ohne Migrationshintergrund im Vergleich (LIfBi Working Paper No. 102). Leibniz-Institut für Bildungsverläufe.
https://doi.org/10.5157/LIfBi:WP102:1.0
Blatt, I., Prosch, A., Jarsinski, S., Bos, W., & Kanders, M. (2021).
Entwicklung der Rechtschreibkompetenz von Klassenstufe 5 bis 9 (LifBi Working Paper No. 101). Leibniz-Institut für Bildungsverläufe.
https://doi.org/10.5157/LIfBi:WP101:1.0
Welker, J., Abou Hassoun, W., Al Rihawi, S., & Will, G. (2021).
Educational system, participation, and attainment in pre-crisis Syria (LIfBi Working Paper No. 100). Leibniz Institute for Educational Trajectories.
https://doi.org/10.5157/LIfBi:WP100:1.0
Siebler, F., Bentata, P., & Will, G. (2021).
Befragung von regionalen Kontextpersonen im Rahmen der Studie ReGES (LIfBi Working Paper No. 99). Leibniz-Institut für Bildungsverläufe.
https://doi.org/10.5157/LIfBi:WP99:1.0
Obry, M., Schild, A., Will, G., & Kopp, F. (2021).
Die Messung des rezeptiven Wortschatzes in der Flüchtlingsstudie ReGES (Welle 1) (LIfBi Working Paper No. 98). Leibniz-Institut für Bildungsverläufe.
https://doi.org/10.5157/LIfBi:WP98:2.0
Thielemann, J. (2021).
Die Veränderung der Chancenverhältnisse auf Führungspositionen akademisch und beruflich Ausgebildeter im Zeitverlauf (LIfBi Working Paper No. 97). Leibniz-Institut für Bildungsverläufe.
https://doi.org/10.5157/LIfBi:WP97:1.0
Heinritz, F., & Will, G. (2021).
Selektive Teilnahme von Geflüchteten an der Panelstudie ReGES (LIfBi Working Paper No. 96). Leibniz-Institut für Bildungsverläufe.
https://doi.org/10.5157/LIfBi:WP96:1.0
Becker, R., Weber, F., & Bentata, P. (2021).
Measuring educational trajectories of adolescent refugees in a longitudinal perspective. Challenges and solutions in the ReGES study (LIfBi Working Paper No. 95). Leibniz Institute for Educational Trajectories.
https://doi.org/10.5157/LIfBi:WP95:1.0
Ehlert, M., Kleinert, C., Vicari, B., & Zoch, G. (2021).
Digitales selbstgesteuertes Lernen Erwerbstätiger in der Corona-Krise. Analysen auf Basis der NEPS-Startkohorte 6 (LIfBi Working Paper No. 94). Leibniz-Institut für Bildungsverläufe.
https://doi.org/10.5157/LIfBi:WP94:1.0
Heinritz, F., & Will, G. (2021).
Geflüchtete in Kindertagesstätten - Erste Ergebnisse der Befragung des institutionellen Kontextpersonen der ReGES-Studie (LIfBi Working Paper No. 93). Leibniz-Institut für Bildungsverläufe.
https://doi.org/10.5157/LIfBi:WP93:1.0
Zoch, G., Bächmann, A.-C., & Vicari, B. (2020).
Care-arrangements and parental well-being during the COVID-19 pandemic in Germany (LIfBi Working Paper No. 91). Leibniz Institute for Educational Trajectories.
https://doi.org/10.5157/LIfBi:WP91:2.0
Ghosh, S. (2020).
Does early childhood education and care provisions in India provide any dividend to children? (LIfBi Working Paper No. 90). Leibniz Institute for Educational Trajectories.
https://doi.org/10.5157/LIfBi:WP90:1.0
Kleinert, C., Bächmann, A.-C., & Zoch, G. (2020).
Schützt Bildung vor Erwerbsrisiken in der Corona-Krise? (LIfBi Working Paper No. 89). Leibniz-Institut für Bildungsverläufe.
https://doi.org/10.5157/NEPS:WP89:1.0
Bittmann, F., & Schindler, S. (2020).
Alternative Wege zur Hochschulreife und soziale Disparitäten beim Hochschulabschluss (LIfBi Working Paper No. 88). Leibniz-Institut für Bildungsverläufe.
https://doi.org/10.5157/NEPS:WP88:1.0
Gentile, R., Heinritz, F., & Will, G. (2019).
Übersetzung von Instrumenten für die Befragung von Neuzugewanderten und Implementation einer audiobasierten Interviewdurchführung (LIfBi Working Paper No. 86). Leibniz-Institut für Bildungsverläufe.
https://www.lifbi.de/Portals/2/Working%20Papers/WP_LXXXVI.pdf
Will, G., Balaban-Feldens, E., Dröscher, A., Homuth, C., & Welker, J. (2018).
Integration von Flüchtlingen in Deutschland: Erste Ergebnisse aus der ReGES-Studie (LIfBi Working Paper No. 76). Leibniz-Institut für Bildungsverläufe.
https://doi.org/10.5157/LIfBi:WP76:2.0
Will, G., Gentile, R., Heinritz, F., & von Maurice, J. (2018).
ReGES – Refugees in the German Educational System: Forschungsdesign, Stichprobenziehung und Ausschöpfung der ersten Welle (LIfBi Working Paper No. 75). Leibniz Institute for Educational Trajectories.
https://www.lifbi.de/Portals/2/Working%20Papers/WP_LXXV.pdf
Sixt, M., Baur, H.-R., Gerbig, F., Hofmann, J., Müller, D., Stöhr, I., Thürer, S., Zeichner, C., & Bayer, M. (2017).
Das Projekt "BildungsLandschaft Oberfranken (BiLO)": Eine Skizze (LIfBi Working Paper No. 71). Leibniz-Institut für Bildungsverläufe.
https://www.lifbi.de/Portals/2/Working%20Papers/WP_LXXI.pdf
Liebeskind, U., & Vietgen, S. (2017).
Panelausfall in der Studierendenkohorte des Nationalen Bildungspanels: Analyse des Ausfallprozesses zwischen der ersten und zweiten telefonischen Befragung (NEPS Working Paper No. 70). Leibniz-Institut für Bildungsverläufe.
https://www.lifbi.de/Portals/2/Working%20Papers/WP_LXX.pdf
Gehrer, K. (2017).
Der Einfluss von Aufgaben- und Textmerkmalen auf Itemschwierigkeit: Eine experimentelle Studie zur Einschränkung der wiederholten Texteinsicht bei der Bearbeitung von Lesekompetenztestaufgaben (NEPS Working Paper No. 67). Leibniz-Institut für Bildungsverläufe.
https://www.lifbi.de/Portals/2/Working%20Papers/WP_LXVII.pdf
Steinhauer, H. W., Zinn, S., Gaasch, C., & Goßmann, S. (2016).
NEPS Technical report for weighting: Weighting the sample of kindergarten children and grade 1 students of the National Educational Panel Study (Wave 1 to 3) (NEPS Working Paper No. 66). Leibniz Institute for Educational Trajectories.
https://doi.org/10.5157/NEPS:WP66:1.0
Koberg, T., & Stark, K. (2016).
Measuring information reduction caused by anonymization methods in NEPS Scientific Use Files (NEPS Working Paper No. 65). Leibniz Institute for Educational Trajectories.
https://doi.org/10.5157/NEPS:WP65:1.0
Steinhauer, H. W., & Zinn, S. (2016).
NEPS Technical Report for weighting: Weighting the sample of Starting Cohort 3 of the National Educational Panel Study (Waves 1 to 3) (NEPS Working Paper No. 63). Leibniz Institute for Educational Trajectories.
https://doi.org/10.5157/NEPS:WP63:1.0
Senkbeil, M., & Ihme, J. M. (2015).
NEPS Technical Report for computer literacy: Scaling results of Starting Cohort 6-Adults (NEPS Working Paper No. 61). Leibniz Institute for Educational Trajectories.
https://doi.org/10.5157/NEPS:WP61:1.0
Duchhardt, C. (2015).
NEPS Technical Report for mathematics: Scaling results for the additional study Baden-Wuerttemberg (NEPS Working Paper No. 59). Leibniz Institute for Educational Trajectories.
https://doi.org/10.5157/NEPS:WP59:1.0
Bayer, M., Wohlkinger, F., Freund, J.-D., Ditton, H., & Weinert, S. (2015).
Temperament bei Kleinkindern - Theoretischer Hintergrund, Operationalisierung im Nationalen Bildungspanel (NEPS) und empirische Befunde aus dem Forschungsprojekt ViVA (NEPS Working Paper No. 58). Leibniz-Institut für Bildungsverläufe.
https://doi.org/10.5157/NEPS:WP58:1.0
Edele, A., Schotte, K., & Stanat, P. (2015).
Assessment of immigrant students' listening comprehension in their first languages (L1) Russian and Turkish in Grade 9: Extended report of test construction and validation (NEPS Working Paper No. 57). Leibniz Institute for Educational Trajectories.
https://doi.org/10.5157/NEPS:WP57:1.0
Sommer, A., & Mann, D. (2015).
Qualität elterlichen Interaktionsverhaltens: Erfassung von Interaktionen mithilfe der Eltern-Kind-Interaktions Einschätzskala im Nationalen Bildungspanel (NEPS Working Paper No. 56). Leibniz-Institut für Bildungsverläufe.
https://doi.org/10.5157/NEPS:WP56:1.0
Hecker, K., Südkamp, A., Leser, C., & Weinert, S. (2015).
Entwicklung eines Tests zur Erfassung von Hörverstehen auf Textebene bei Schülerinnen und Schülern der Klassenstufe 9 (NEPS Working Paper No. 53). Leibniz-Institut für Bildungsverläufe.
https://doi.org/10.5157/NEPS:WP53:1.0
Lauterbach, O. (2015).
Erfassung wirtschaftswissenschaftlicher Fachkompetenzen von Studierenden in Startkohorte 5 des Nationalen Bildungspanels: Technischer Bericht (NEPS Working Paper No. 51). Leibniz-Institut für Bildungsverläufe.
https://doi.org/10.5157/NEPS:WP51:3.0
Blatt, I., & Prosch, A. (2014).
The assessment of orthographic competence (NEPS Working Paper No. 50). Leibniz Institute for Educational Trajectories.
https://doi.org/10.5157/NEPS:WP50:1.0
Blatt, I., Frahm, S., Jarsinski, S., & Prosch, A. (2014).
NEPS Technical Report for orthography: Scaling results of Starting Cohort 3 in grades 5 and 7 (NEPS Working Paper No. 49). Leibniz Institute for Educational Trajectories.
https://doi.org/10.5157/NEPS:WP49:1.0
Koller, I., Haberkorn, K., & Rohm, T. (2014).
NEPS Technical Report for reading: Scaling results of Starting Cohort 6 for adults in main study 2012 (NEPS Working Paper No. 48). Leibniz Institute for Educational Trajectories.
https://doi.org/10.5157/NEPS:WP48:1.0
Bayer, M., Goßmann, F., & Bela, D. (2014).
NEPS Technical Report: Generated school type variable t723080_g1 in Starting Cohorts 3 and 4 (NEPS Working Paper No. 46). Leibniz Institute for Educational Trajectories.
https://doi.org/10.5157/NEPS:WP46:1.0
Gross, C., & Seebaß, K. (2014).
The Standard Stress Scale (SSS): Measuring stress in the life course (NEPS Working Paper No. 45). Leibniz Institute for Educational Trajectories.
https://doi.org/10.5157/NEPS:WP45:1.0
Lang, F. R., Kamin, S., Rohr, M., Stünkel, C., & Willinger, B. (2014).
Erfassung der fluiden kognitiven Leistungsfähigkeit über die Lebensspanne im Rahmen der National Educational Panel Study: Abschlussbericht zu einer NEPS-Ergänzungsstudie (NEPS Working Paper No. 43). Leibniz-Institut für Bildungsverläufe.
https://doi.org/10.5157/NEPS:WP43:1.0
Brunner, M., Lang, F. R., & Lüdtke, O. (2014).
Erfassung der fluiden kognitiven Leistungsfähigkeit über die Lebensspanne im Rahmen der National Educational Panel Study (NEPS Working Paper No. 42). Leibniz-Institut für Bildungsverläufe.
https://doi.org/10.5157/NEPS:WP42:1.0
Olczyk, M., Will, G., & Kristen, C. (2014).
Personen mit Zuwanderungshintergrund im NEPS: Zur Bestimmung von Generationenstatus und Herkunftsgruppe (NEPS Working Paper No. 41b). Leibniz-Institut für Bildungsverläufe.
https://doi.org/10.5157/NEPS:WP41b:1.0
+ Add-on
Olczyk, M., Will, G., & Kristen, C. (2014).
Immigrants in the NEPS: Identifying generation status and group of origin (NEPS Working Paper No. 41a). Leibniz Institute for Educational Trajectories.
https://doi.org/10.5157/NEPS:WP41a:1.0
+ Add-on
Senkbeil, M., Ihme, J. M., & Adrian, E. D. (2014).
NEPS Technical Report for computer literacy - Scaling results of Starting Cohort 3 in grade 6 (NEPS Working Paper No. 39). Leibniz Institute for Educational Trajectories.
https://doi.org/10.5157/NEPS:WP39:1.0
Aßmann, C., Carstensen, C. H., Gaasch, C., & Pohl, S. (2014).
Estimation of plausible values using background variables with missing values: A data augmented MCMC approach (NEPS Working Paper No. 38). Leibniz Institute for Educational Trajectories.
https://doi.org/10.5157/NEPS:WP38:1.0
Gresch, C., Piezunka, A., & Solga, H. (2014).
Realisierbarkeit einer Ergänzungsstichprobe von Integrationsschülerinnen und -schülern im Rahmen des Nationalen Bildungspanels (NEPS): Möglichkeiten und Perspektiven, unter Mitarbeit von J. M. Blanck (NEPS Working Paper No. 37). Leibniz-Institut für Bildungsverläufe.
https://www.lifbi.de/Portals/2/Working%20Papers/WP_XXXVII.pdf
Aßmann, C., Goßmann, S., & Schönberger, B. (2014).
Bayesian analysis of binary panel probit models: The case of measurement error and missing values in explaining factors (NEPS Working Paper No. 35). Leibniz Institute for Educational Trajectories.
https://www.lifbi.de/Portals/2/Working%20Papers/WP_XXXV.pdf
Pohl, S., Haberkorn, K., & Hardt, K. (2014).
NEPS Technical Report for reading - Scaling results of Starting Cohort 5 for first-year students in main study 2010/11 (NEPS Working Paper No. 34). Leibniz Institute for Educational Trajectories.
https://doi.org/10.5157/NEPS:WP34:1.0
Jordan, A.-K., & Duchhardt, C. (2013).
NEPS Technical Report for mathematics: Scaling results of Starting Cohort 6 for adults in main study 2010/11 (NEPS Working Paper No. 32). University of Bamberg.
https://doi.org/10.5157/NEPS:WP32:1.0
Aßmann, C., Steinhauer, H. W., Zinn, S., & Goßmann, S. (2013).
Sampling and weighting the kindergarten cohort sample of the National Educational Panel Study (NEPS Working Paper No. 29). University of Bamberg.
https://doi.org/10.5157/NEPS:WP29:1.0
Zinn, S. (2013).
Replication weights for the cohort samples of students in grade 5 and 9 in the National Educational Panel Study (NEPS Working Paper No. 27). University of Bamberg.
https://doi.org/10.5157/NEPS:WP27:1.0
Hardt, K., Pohl, S., Haberkorn, K., & Wiegand, E. (2013).
NEPS Technical Report for reading: Scaling results of Starting Cohort 6 for adults in main study 2010/11 (NEPS Working Paper No. 25). University of Bamberg.
https://doi.org/10.5157/NEPS:WP25:1.0
Schöps, K. (2013).
NEPS Technical Report for science: Scaling results of Starting Cohort 2 in kindergarten (NEPS Working Paper No. 24). University of Bamberg.
https://doi.org/10.5157/NEPS:WP24:1.0
Schöps, K., & Saß, S. (2013).
NEPS Technical Report for science: Scaling results of Starting Cohort 4 in ninth grade (NEPS Working Paper No. 23). University of Bamberg.
https://doi.org/10.5157/NEPS:WP23:1.0
Duchhardt, C., & Gerdes, A. (2013).
NEPS Technical Report for mathematics: Scaling results of Starting Cohort 4 in ninth grade (NEPS Working Paper No. 22). University of Bamberg.
https://doi.org/10.5157/NEPS:WP22:1.0
Blatt, I., Frahm, S., & Jarsinski, S. (2013).
NEPS Technical Report for orthography - Scaling results of Starting Cohort 3 in fifth grade (NEPS Working Paper No. 21). University of Bamberg.
https://doi.org/10.5157/NEPS:WP21:1.0
Duchhardt, C., & Gerdes, A. (2012).
NEPS Technical Report for mathematics: Scaling results of Starting Cohort 3 in fifth grade (NEPS Working Paper No. 19). University of Bamberg.
https://doi.org/10.5157/NEPS:WP19:1.0
Senkbeil, M., & Ihme, J. M. (2012).
NEPS Technical Report for computer literacy - Scaling results of Starting Cohort 4 in ninth grade (NEPS Working Paper No. 17). University of Bamberg.
https://doi.org/10.5157/NEPS:WP17:1.0
Haberkorn, K., Pohl, S., Hardt, K., & Wiegand, E. (2012).
NEPS Technical Report for reading - Scaling results of Starting Cohort 4 in ninth grade (NEPS Working Paper No. 16). University of Bamberg.
https://doi.org/10.5157/NEPS:WP16:1.0
Pohl, S., Haberkorn, K., Hardt, K., & Wiegand, E. (2012).
NEPS Technical Report for reading: Scaling results of Starting Cohort 3 in fifth grade (NEPS Working Paper No. 15). University of Bamberg.
https://doi.org/10.5157/NEPS:WP15:1.0
Pohl, S., & Carstensen, C. H. (2012).
NEPS Technical Report: Scaling the data of the competence tests (NEPS Working Paper No. 14). University of Bamberg.
https://doi.org/10.5157/NEPS:WP14:1.0
Edele, A., Schotte, K., Hecht, M., & Stanat, P. (2012).
Listening comprehension tests of immigrant students´ first languages (L1) Russian and Turkish in grade 9: Scaling procedure and results (NEPS Working Paper No. 13). University of Bamberg.
https://doi.org/10.5157/NEPS:WP13:1.0
Bayer, M., Ditton, H., & Wohlkinger, F. (2012).
Konzeption und Messung sozialer Kompetenz im Nationalen Bildungspanel (NEPS Working Paper No. 8). Otto-Friedrich-Universität Bamberg.
https://doi.org/10.5157/NEPS:WP08:1.0
Arnold, K.-H., Lindner-Müller, C., & Riemann, R. (2012).
Erfassung sozialer Kompetenz bei Kindern und Erwachsenen: Eine Expertise für das Nationale Bildungspanel für Deutschland (NEPS) (NEPS Working Paper No. 7). Otto-Friedrich-Universität Bamberg.
https://www.neps-data.de/Portals/0/Working%20Papers/WP_VII.pdf