de
Menü
To Overview
Projects

Overview of ongoing and completed projects at LIfBi

Publications

All publications incl. the LIfBi series "NEPS Survey Paper", "LIfBi Working Paper" and Transfer Reports

To Overview
About us

History and Purpose of LIfBi - from the Origin of the National Educational Panel to the Present Day

People

Overview of all employees of the institute with filter and search function

To Overview
News

News on research, events and developments at LIfBi incl. news archive

Events

Conferences, events and trainings of LIfBi as well as all dates of the institute's own lecture series LIfBi Lectures

Media

Information services, press portal and distribution list, and downloads for media professionals

Periodicals

All LIfBi annual reports, subscription to the newsletter as well as all transfer reports and publication series.

To Overview
Research Data Center

Information about the FDZ-LIfBi incl. contact form and registration for the newsletter "LIfBi data"

Data and Documentation

To the data of NEPS, ReGES and further studies incl. documentation and variable search

Data Access

Request for access to scientific use files incl. overview of all data use projects

Services

Information on FDZ events, tutorials and help for handling the data incl. online forum

To Overview
LIfBi as an Employer

Flexible working and part-time models, equal opportunities and good work-life balance

Further Education, Doctorate, Networks

Offers for all qualification levels and best networking opportunities

Workplace Bamberg

Living and working in the heart of the world heritage city - central location of empirical educational research

Job Offers

All open positions in the areas of research, infrastructure and administration at a glance

Loreen Beier

Center for Study Management | Study Communications
Center for Study Management | Survey Technology

Vita

Publications

2024

Zentrum für Studienmanagement – Arbeitsbereich Datenschutz in Erhebungen. (2024). Was muss beim Erfassen von Adress- und Kontaktdaten der Teilnehmenden beachtet werden? (Datenschutz in sozialwissenschaftlichen Erhebungen, Fact Sheet No 06, Version 01). Bamberg: Leibniz-Institut für Bildungsverläufe. https://doi.org/10.5157/LIfBi:DS:FS06:1.0
Zentrum für Studienmanagement – Arbeitsbereich Datenschutz in Erhebungen. (2024). Was und wer müssen auf einem Datenschutzblatt stehen? (Datenschutz in sozialwissenschaftlichen Erhebungen, Fact Sheet No 07, Version 01). Bamberg: Leibniz-Institut für Bildungsverläufe. https://doi.org/10.5157/LIfBi:DS:FS07:1.0

2023

Beier, L., & Blossfeld, H.-P. (2023). How do numerical and literacy stimulations in mother-child interactions relate to early gender differences in mathematical competencies? Empirical results from the NEPS newborn cohort study. Large-scale Assessments in Education, 11, Article 7. https://doi.org/10.1186/s40536-023-00153-z
Beier, L., Minello, A., Uunk, W., Pratter, M., Yastrebov, G., & Blossfeld, H.-P. (2023). The emergence of gender-specific competence patterns and decision making during the course of educational and job careers in Germany. In S. Weinert, G. Blossfeld, & H.-P. Blossfeld (Eds.), Education, competence development and career trajectories. Analysing data of the National Educational Panel Study (NEPS) (pp. 59-86). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-27007-9_3
Weinert, S., Roßbach, H.-G., Lehrl, S., Volodina, A., & Beier, L. (2023). BiKSplus_3-18: Langfristige Bedeutung früher Entwicklungen und Bildungserfahrungen in Kindergarten und Familie für den Bildungs- und Lebenserfolg junger Erwachsener im Alter von 18 Jahren: Schlussbericht 2021. Otto-Friedrich-Universität Bamberg. https://doi.org/10.2314/KXP:1852136731
Zentrum für Studienmanagement – Arbeitsbereich Datenschutz in Erhebungen. (2023). Wann ist eine Erhebung anonym und was bedeutet die Erhebung personenbezogener Daten? (Datenschutz in sozialwissenschaftlichen Erhebungen, Fact Sheet No 04, Version 01). Bamberg: Leibniz-Institut für Bildungsverläufe. https://doi.org/10.5157/LIfBi:DS:FS04:1.0
Zentrum für Studienmanagement – Arbeitsbereich Datenschutz in Erhebungen. (2023). Was muss bei der Einholung der Einwilligung für eine Erhebung von Daten bei Minderjährigen beachtet werden? (Datenschutz in sozialwissenschaftlichen Erhebungen, Fact Sheet No 02, Version 01). Bamberg: Leibniz-Institut für Bildungsverläufe. https://doi.org/10.5157/LIfBi:DS:FS02:1.0
Zentrum für Studienmanagement – Arbeitsbereich Datenschutz in Erhebungen. (2023). Was muss bei der Incentivierung von Teilnehmenden beachtet werden? (Datenschutz in sozialwissenschaftlichen Erhebungen, Fact Sheet No 05, Version 01). Bamberg: Leibniz-Institut für Bildungsverläufe. https://doi.org/10.5157/LIfBi:DS:FS05:1.0
Zentrum für Studienmanagement – Arbeitsbereich Datenschutz in Erhebungen. (2023). Was sind besondere Kategorien bzw. sensible Daten nach DSGVO und wie sind diese zu berücksichtigen? (Datenschutz in sozialwissenschaftlichen Erhebungen, Fact Sheet No 03, Version 01). Bamberg: Leibniz-Institut für Bildungsverläufe. https://doi.org/10.5157/LIfBi:DS:FS03:1.0
Zentrum für Studienmanagement – Arbeitsbereich Datenschutz in Erhebungen. (2023). Wie holt man eine gültige informierte Einwilligung ein und wie wird diese dokumentiert? (Datenschutz in sozialwissenschaftlichen Erhebungen, Fact Sheet No 01, Version 01). Bamberg: Leibniz-Institut für Bildungsverläufe. https://doi.org/10.5157/LIfBi:DS:FS01:1.0

2020

Uunk, W., Beier, L., Minello, A., & Blossfeld, H.-P. (2020). Warum wählen Frauen seltener MINT-Studienfächer? uni.vers Forschung. 32-35. https://www.uni-bamberg.de/fileadmin/uni/verwaltung/presse/045-UNI-PUBLIKATIONEN/uni.vers/2020-forschung/07-mint.pdf

2019

Uunk, W., Beier, L., Minello, A., & Blossfeld, H.-P. (2019). Studienfachwahl MINT durch Frauen: Einfluss von Leistung in Mathematik, Lebenszielen und familialem Hintergrund. In E. Schlemmer, & M. Binder (Hrsg.), MINT oder Care? (S. 185–199). Beltz.

Selected presentations and lectures

2022

Minello, A., Beier, L., Yastrebov, G., Pratter, M., Uunk, W., & Blossfeld, H.-P. (2022, March 28 - 30). Determinants of the emergence of gender-specific patterns of competencies and decision making over the educational career in Germany [Paper presentation]. Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG) Priority Programme 1646: Education as a lifelong process 3rd Funding Phase, Bamberg, Germany.

2021

Beier, L. (25. März 2021). Die Entwicklung früher Geschlechterunterschiede in mathematischen Kompetenzen im Zusammenhang zu domänenspezifischer Anregung in der Mutter-Kind-Interaktion. Analysen mit den Daten der BiKS-3-10-Studie [Vortrag]. 7. Jahrestagung des Berliner Netzwerks für interdisziplinäre Bildungsforschung (BIEN) Bildung – un.fair.gleichbar?.

2020

Pratter, M., & Beier, L. (5. - 7. Oktober 2020). Genderspecific dropout from higher education - the role of significant others [Vortrag]. Annual Conference of the Society for Longitudinal and Life Course Studies, Vilnius, Lithuania. https://www.sllsconference.com/