de
Menü
To Overview
Projects

Overview of ongoing and completed projects at LIfBi

Publications

All publications incl. the LIfBi series "NEPS Survey Paper", "LIfBi Working Paper" and Transfer Reports

To Overview
About us

History and Purpose of LIfBi - from the Origin of the National Educational Panel to the Present Day

People

Overview of all employees of the institute with filter and search function

To Overview
News

News on research, events and developments at LIfBi incl. news archive

Events

Conferences, events and trainings of LIfBi as well as all dates of the institute's own lecture series LIfBi Lectures

Media

Information services, press portal and distribution list, and downloads for media professionals

Periodicals

All LIfBi annual reports, subscription to the newsletter as well as all transfer reports and publication series.

To Overview
Research Data Center

Information about the FDZ-LIfBi incl. contact form and registration for the newsletter "LIfBi data"

Data and Documentation

To the data of NEPS, ReGES and further studies incl. documentation and variable search

Data Access

Request for access to scientific use files incl. overview of all data use projects

Services

Information on FDZ events, tutorials and help for handling the data incl. online forum

To Overview
LIfBi as an Employer

Flexible working and part-time models, equal opportunities and good work-life balance

Further Education, Doctorate, Networks

Offers for all qualification levels and best networking opportunities

Workplace Bamberg

Living and working in the heart of the world heritage city - central location of empirical educational research

Job Offers

All open positions in the areas of research, infrastructure and administration at a glance

Dr. Nicole Birnbaum

Competencies, Personality, Learning Environments | NEPS Personality
Competencies, Personality, Learning Environments | Personality

Vita

Research interests

  • Sociology of Education
  • Social Inequalities in Education and the Labor Market
  • Socialization
  • Education
  • Publications

    Luplow, N., Schönmoser, C., Lorenz, C., & Schmitt, M. (2019). Die Messung des Belohnungsaufschubes in der Startkohorte 2 des Nationalen Bildungspanels (NEPS) im Kindergarten und der Grundschule. NEPS Survey Paper.

    Luplow, N. & Smidt, W. (2018). Bedeutung von elterlicher Unterstützung im häuslichen Kontext für den Schulerfolg am Ende der Grundschulzeit. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 22(1), 153-180. [doi]

     Luplow, N. (2017). Die Bedeutung von Unterstützungsleistungen und Familienstrukturen für den Schulerfolg am Ende der Grundschulzeit. Berlin: Logos.

     Luplow, N. & Schneider, T. (2016). Unterstützung durch die Familie. Hausaufgaben und Nachhilfe. In: Lange, A. & Steiner, C. (Hrsg.): Handbuch Kindheits und Jugendforschung. Wiesbaden: Springer. [doi]

     Lorenz, C., Schmitt, M., Luplow, N. & Schönmoser, C. (2016). Soziale Disparitäten im Vorschulalter und der Einfluss der Selbstregulation. Zeitschrift für Grundschulforschung, 9(1), 65-77.

     Luplow, N. & Schneider, T. (2014). Nutzung und Effektivität von privat bezahlter Nachhilfe im Primarbereich. Zeitschrift für Soziologie 43 (1), S. 31-49. [doi]

     Zielonka, M., I. Relikowski, L. Kleine, N. Luplow, E. Yilmaz, T. Schneider und H.-P. Blossfeld (2013): Migrations- und geschlechtsspezifische Disparitäten in der Primar- und Sekundarstufe. Befunde aus der Längsschnittstudie BiKS-8-14. in: A. Hadjar und S. Hupka-Brunner (Hrsg): Geschlecht, Migrationshintergrund und Bildungserfolg. Weinheim und Basel: Juventa, S 133-158.

     Kleine, L., Birnbaum, N., Zielonka, M., Doll, J. & Blossfeld, H.-P. (2010). Auswirkungen institutioneller Rahmenbedingungen auf das Bildungsstreben der Eltern und die Bedeutung der Lehrerempfehlung. Journal for Educational Research Online, 1, 72-93.