de
Menü
To Overview
Projects

Overview of ongoing and completed projects at LIfBi

Publications

All publications incl. the LIfBi series "NEPS Survey Paper", "LIfBi Working Paper" and Transfer Reports

To Overview
About us

History and Purpose of LIfBi - from the Origin of the National Educational Panel to the Present Day

People

Overview of all employees of the institute with filter and search function

To Overview
News

News on research, events and developments at LIfBi incl. news archive

Events

Conferences, events and trainings of LIfBi as well as all dates of the institute's own lecture series LIfBi Lectures

Media

Information services, press portal and distribution list, and downloads for media professionals

Periodicals

All LIfBi annual reports, subscription to the newsletter as well as all transfer reports and publication series.

To Overview
Research Data Center

Information about the FDZ-LIfBi incl. contact form and registration for the newsletter "LIfBi data"

Data and Documentation

To the data of NEPS, ReGES and further studies incl. documentation and variable search

Data Access

Request for access to scientific use files incl. overview of all data use projects

Services

Information on FDZ events, tutorials and help for handling the data incl. online forum

To Overview
LIfBi as an Employer

Flexible working and part-time models, equal opportunities and good work-life balance

Further Education, Doctorate, Networks

Offers for all qualification levels and best networking opportunities

Workplace Bamberg

Living and working in the heart of the world heritage city - central location of empirical educational research

Job Offers

All open positions in the areas of research, infrastructure and administration at a glance

Dr. Lydia Kleine

Research Data Center, Methods Development | Feasibility, acceptance, and data quality of new multimodal surveys
Research Data Center, Methods Development | Research Data Center

Vita

Research interests

  • Social Inequalities in Education and the Labor Market
  • Educational Choices
  • Gender Disparities
  • Committees

  • since 2018: Representative of the Leibniz Institute for Educational Trajectories in the German Network of Educational Research Data (VerbundFDB)
  • Mitglied der Ethikkommission des Leibniz-Instituts für Bildungsverläufe
  • Publications

    2024

    Blossfeld, H.-P., Kleine, L., Luplow, N., Nester, M., & Schmitt, M. (2024). Educational disparities before and after the transition from primary to secondary school in Germany: BiKS-8-18 results on differences in children’s school outcomes and decision-making processes. In S. Weinert, H.-G. Roßbach, J. von Maurice, H.-P. Blossfeld, & C. Artelt (Eds.), Educational processes, decisions, and the development of competencies from early preschool age to adolescence: Findings from the BiKS cohort panel studies (pp. 281-304). Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-43414-4_11
    Ghosh, S., & Kleine, L. (2024). School entry-age effect on student’s affective - Motivational attitudes in German elementary schools. Early Childhood Education Journal. Advance online publication. https://doi.org/10.1007/s10643-024-01647-3

    2023

    Daniel, A., Jakowatz, S., Jung, N., Kleine, L., Kocaj, A., Meyermann, A., Mozygemba, K., & Schuster, A. (2023). Die Erfassung von Publikationen aus der Datennutzung: Verfahren, Herausforderungen und Nutzen. Ein Erfahrungsbericht von Forschungsdatenzentren (RatSWD Working Paper No. 281). Rat für Sozial- und Wirtschaftsdaten (RatSWD). https://doi.org/10.17620/02671.80

    2014

    Kleine, L. (2014). Der Übergang in die Sekundarstufe I: Die Bedeutung sozialer Beziehungen für den Schulerfolg und die Formation elterlicher Bildungsentscheidungen. Schriften aus der Fakultät Sozial- und Wirtschaftswissenschaften der Otto-Friedrich-Universität Bamberg 14. University of Bamberg Press.
    Kleine, L., & Schmitt, M. (2014). Keine Erziehung ohne Beziehung: Die Bedeutung sozialer Beziehungen für den Bildungserfolg. In M. Mudiappa, & C. Artelt (Hrsg.), BiKS - Ergebnisse aus den Längsschnittstudien: Praxisrelevante Befunde aus dem Primar- und Sekundarschulbereich (S. 67–71). University of Bamberg Press.

    2013

    Kleine, L., Schmitt, M., & Doll, J. (2013). Soziale Beziehungen und das schulische Selbstkonzept während der Grundschulzeit. Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation, 33(3), 283–299. https://doi.org/10.3262/ZSE1303283
    Zielonka, M., Relikowski, I., Kleine, L., Luplow, N., Yilmaz, E., Schneider, T., & Blossfeld, H.-P. (2013). Migrations- und geschlechtsspezifische Disparitäten in der Primar- und Sekundarstufe. Befunde aus der Längsschnittstudie BiKS-8-14. In A. Hadjar, & S. Hupka-Brunner (Hrsg.), Geschlecht, Migrationshintergrund und Bildungserfolg (S. 133-158). Beltz Juventa. https://www.beltz.de/fachmedien/sozialpaedagogik_soziale_arbeit/produkte/details/8341-geschlecht-migrationshintergrund-und-bildungserfolg.html

    2012

    Kleine, L., & Schmitt, M. (2012). Keine Erziehung ohne Beziehung: Die Bedeutung sozialer Beziehungen für den Bildungserfolg. Die Grundschulzeitschrift, 257(26), 18-19.

    2010

    Kleine, L., Birnbaum, N., Zielonka, M., Doll, J., & Blossfeld, H.-P. (2010). Auswirkungen institutioneller Rahmenbedingungen auf das Bildungsstreben der Eltern und die Bedeutung der Lehrerempfehlung. Journal for Educational Research Online, 2(1), 72-93. https://doi.org/10.25656/01:4568
    Schmitt, M., & Kleine, L. (2010). The Influence of Family-School relations on Academic Success. Journal for Educational Research Online, 2(1), 145-167.

    2009

    Kleine, L., Paulus, W., & Blossfeld, H.-P. (2009). Die Formation elterlicher Bildungsentscheidungen beim Übergang von der Grundschule in die Sekundarstufe I [Sonderheft 12: Bildungsentscheidungen]. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 12, 103-125. https://doi.org/10.1007/978-3-531-92216-4_5

    Selected presentations and lectures

    2024

    Kleine, L., & Fuß, D. (2024, September 24 - 26). Longitudinal Analyses in Educational Research and Beyond: NEPS Data and Services for Researchers [Symposium contribution]. SLLS Annual Conference 2024. Inequalities Across Life Courses and Generations: Interdisciplinary Perspectives, Colchester, England.

    2023

    Fuß, D., & Kleine, L. (2023, July 10 - 14). Analysis of data from the National Educational Panel Study [keynote]. 2nd COORDINATE Summer School, Bamberg, Germany.

    2022

    Fuß, D., & Kleine, L. (9. - 11. März 2022). NEPS und Co. – Informationen zu den aktuellen Datenbeständen und Serviceleistungen des LIfBi [Vortrag]. 9. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Bamberg, Deutschland.

    2021

    Ghosh, S., & Kleine, L. (31. August - 3. September 2021). What is the ideal age? Unfolding the school entry-age effect in the German elementary school context [Vortrag]. 15th Conference of the European Sociological Association 2021, Barcelona, Spain.
    Kleine, L. (20. April 2021). Publikationserfassung, Datenzitation, Nutzungsmonitoring [Vortrag]. Netzwerktreffen des Verbunds Forschungsdaten Bildung, Berlin, Deutschland.
    Kleine, L. (9. - 11. Juni 2021). The National Educational Panel Study (NEPS): Starting Cohort 4 & Starting Cohort 6 [Vortrag]. YouthLife project advanced training school: Methods of data collection, Tallinn, Estonia. https://www.tlu.ee/en/taxonomy/term/2155/events/youthlife-project-advanced-training-school-methods-data-collection

    2020

    Ghosh, S., & Kleine, L. (7. - 8. Dezember 2020). Unfolding the relative age-effect dilemma in the German context [Vortrag]. 5th International NEPS Conference, Bamberg, Germany. https://www.neps-data.de/neps-conference2020/Program