de
Menü
To Overview
Projects

Overview of ongoing and completed projects at LIfBi

Publications

All publications incl. the LIfBi series "NEPS Survey Paper", "LIfBi Working Paper" and Transfer Reports

To Overview
About us

History and Purpose of LIfBi - from the Origin of the National Educational Panel to the Present Day

People

Overview of all employees of the institute with filter and search function

To Overview
News

News on research, events and developments at LIfBi incl. news archive

Events

Conferences, events and trainings of LIfBi as well as all dates of the institute's own lecture series LIfBi Lectures

Media

Information services, press portal and distribution list, and downloads for media professionals

Periodicals

All LIfBi annual reports, subscription to the newsletter as well as all transfer reports and publication series.

To Overview
Research Data Center

Information about the FDZ-LIfBi incl. contact form and registration for the newsletter "LIfBi data"

Data and Documentation

To the data of NEPS, ReGES and further studies incl. documentation and variable search

Data Access

Request for access to scientific use files incl. overview of all data use projects

Services

Information on FDZ events, tutorials and help for handling the data incl. online forum

To Overview
LIfBi as an Employer

Flexible working and part-time models, equal opportunities and good work-life balance

Further Education, Doctorate, Networks

Offers for all qualification levels and best networking opportunities

Workplace Bamberg

Living and working in the heart of the world heritage city - central location of empirical educational research

Job Offers

All open positions in the areas of research, infrastructure and administration at a glance

Dr. phil. Philipp Handschuh

Director's Unit | Research Group

Vita

Research interests

  • Digital Media in Education
  • non-formal digital learning
  • AI-based Feedback
  • Publications

    2024

    Günther, S. A., Haag, F., Hopf, K., Handschuh, P., Klose, M., & Staake, T. (2024). A feedback component that leverages counterfactual explanations for smart learning support. Digitale Kulturen der Lehre entwickeln: Rahmenbedingungen, Konzepte und Werkzeuge (pp. 285-291). SpringerVS.
    Klose, M., Handschuh, P., Steger, D., & Artelt, C. (2024). Not easy to get off track: Motivational trajectories of learners completing a non-formal online course. Computers in Human Behavior, 159, Article 108322. https://doi.org/10.1016/j.chb.2024.108322

    2023

    Haag, F., Günther, S. A., Hopf, K., Handschuh, P., Klose, M., & Staake, T. (2023). Addressing learners' heterogeneity in higher education: An explainable AI-based feedback artifact for digital learning environments (Wirtschaftsinformatik 2023 Proceedings No. 330). Association for Information Systems. https://aisel.aisnet.org/wi2023/74/

    2021

    Handschuh, P., Lettau, J., & Nester, M. (2021). Ältere Erwachsene in der Corona-Krise: Wie wirkte sich die Zeit des ersten Lockdowns auf die Lebenszufriedenheit, Erwartungen und Sorgen von Erwachsenen im höheren Alter im Vergleich zu jüngeren Erwachsenen aus? (NEPS Corona & Bildung No. 8). Leibniz-Institut für Bildungsverläufe. https://doi.org/10.5157/NEPS:Bericht:Corona:08:1.0
    Zammit, A. R., Piccinin, A. M., Duggan, E. C., Koval, A., Clouston, S., Robitaille, A., Brown, C. L., Handschuh, P., Wu, C., Jarry, V., Finkel, D., Graham, R. B., Muniz-Terrera, G., Björk, M. P., Bennett, D., Deeg, D. J., Johansson, B., Katz, M. J., Kaye, J., . . . Hofer, S. M. (2021). A Coordinated Multi-study Analysis of the Longitudinal Association Between Handgrip Strength and Cognitive Function in Older Adults. Journals of Gerontology: Psychological Sciences, 76(2), 229-241.

    2020

    Handschuh, P. (2020). Der Testeffekt im Altersvergleich: Auswirkungen von Testdurchgängen auf die Lernleistung abhängig vom Lernmaterial bei jüngeren und älteren Erwachsenen. https://doi.org/10.18725/OPARU-31721

    Selected presentations and lectures

    2023

    Handschuh, P., Klose, M., & Steger, D. (28. Februar - 2. März 2023). Wer hält durch? Vorhersage der Persistenz in non-formalen Online-Kursen [Vortrag]. 10. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Essen, Deutschland. https://www.gebf-ev.de/%C3%BCbersicht-gebf/tagungen-der-gebf/2023-10-gebf-tagung-duisburg-essen/
    Handschuh, P., Klose, M., Haag, F., Günther, S., Hopf, K., & Staake, T. (18. - 20. September 2023). Wer nutzt ein Feedback, das nur auf Algorithmen basiert? Zusammenhang der Umsetzung automatisch generierter individueller Handlungsvorschläge mit Eigenschaften der Lernenden [Posterpräsentation]. PAEPS 2023 - 19. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie, Kiel, Deutschland. https://www.conftool.pro/paeps2023/index.php?page=browseSessions&presentations=show&mode=table&cols=4&search=
    Handschuh, P., Klose, M., Haag, F., Günther, S., Hopf, K., & Staake, T. (4. - 5. Mai 2023). Wie wirkt ein Feedback, das nur auf Algorithmen basiert? Zusammenhang von automatisch generierter individueller Handlungsvorschläge mit Metakognition und Prokrastination [Vortrag]. Jahrestagung Leibniz Forschungsnetzwerk Bildungspotenziale (LERN): Wirksamkeit und Nachhaltigkeit in der Bildung, Mannheim, Deutschland. https://www.leibniz-bildung.de/veranstaltung/lern-jahrestagung-2023-wirksamkeit-und-nachhaltigkeit/

    2022

    Günther, S., Haag, F., Hopf, K., Handschuh, P., Klose, M., & Staake, T. (2022, October 6 - 7). A feedback component that leverages counterfactual explanations for smart learning support: First insights into its empirical evaluation [Symposium contribution]. In H. Brodel (Chair) Studierendenunterstützung und Motivation. Symposium "Developing digital cultures in teaching", Bamberg, Germany. https://dikule-symposium.de/
    Handschuh, P., & Klose, M. (30. März 2022). Wer nutzt digitale Lernprogramme? – Zusammenhang von Nutzung digitaler Lernprogramme mit ICT-Kompetenz, Anstrengungsbereitschaft und Selbstkontrolle bei jungen Erwachsenen [Posterpräsentation]. LERN-Jahrestagung 2022, Frankfurt am Main, Deutschland.
    Handschuh, P., Klose, M., & Steger, D. (2022, September 21 - November 23). Who remains? - Motivational Trajectories and Persistence within Non- formal Online Courses [Poster presentation]. ZIB Academy 2022, Frankfurt-on-Main, Germany.

    2021

    Handschuh, P., Kroh, J., & Nester, M. (2021, November 24). The effect of the Corona-Pandemic on life satisfaction: Does social belonging mediate the relationship and are there differences between age groups? [Paper presentation]. IAB Seminar Series "Corona- Leveller or Amplifier of Social and Economic Inequality?", Nuremberg, Germany.
    Handschuh, P., Lettau, J., & Nester, M. (14. - 19. September 2021). Ältere Erwachsene in der Corona-Krise - Schützt Bildung vor sinkender Lebenszufriedenheit? [Vortrag]. PAEPSY 2021, Heidelberg, Deutschland.