de
Menü
To Overview
Projects

Overview of ongoing and completed projects at LIfBi

Publications

All publications incl. the LIfBi series "NEPS Survey Paper", "LIfBi Working Paper" and Transfer Reports

To Overview
About us

History and Purpose of LIfBi - from the Origin of the National Educational Panel to the Present Day

People

Overview of all employees of the institute with filter and search function

To Overview
News

News on research, events and developments at LIfBi incl. news archive

Events

Conferences, events and trainings of LIfBi as well as all dates of the institute's own lecture series LIfBi Lectures

Media

Information services, press portal and distribution list, and downloads for media professionals

Periodicals

All LIfBi annual reports, subscription to the newsletter as well as all transfer reports and publication series.

To Overview
Research Data Center

Information about the FDZ-LIfBi incl. contact form and registration for the newsletter "LIfBi data"

Data and Documentation

To the data of NEPS, ReGES and further studies incl. documentation and variable search

Data Access

Request for access to scientific use files incl. overview of all data use projects

Services

Information on FDZ events, tutorials and help for handling the data incl. online forum

To Overview
LIfBi as an Employer

Flexible working and part-time models, equal opportunities and good work-life balance

Further Education, Doctorate, Networks

Offers for all qualification levels and best networking opportunities

Workplace Bamberg

Living and working in the heart of the world heritage city - central location of empirical educational research

Job Offers

All open positions in the areas of research, infrastructure and administration at a glance

Dr. Phil. Amelie Labsch

Competencies, Personality, Learning Environments | Inclusive Education in Lower Secondary Schools in Germany

Vita

Research interests

  • Socio-Emotional Skills
  • Socialization
  • Inclusion Research
  • Heterogenity
  • Peers
  • Publications

    2024

    Labsch, A., Külker, L., & Grosche, M. (2024). Die Selbsteinschätzung der sozialen Partizipation von Schüler*innen in der Sekundarstufe I – Welche Rolle spielen sonderpädagogische Förderbedarfe der Schüler*innen und Merkmale der Lehrkräfte? Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 27(4), Advance online publication. https://doi.org/10.1007/s11618-024-01261-4

    2023

    Labsch, A., Schmitt, M., & Schüpbach, M. (2023). Nehmen Schüler*innen ohne sonderpädagogische Förderbedarfe in inklusiven Klassen die Beziehung zu ihren Lehrkräften anders wahr als ihre Peers in nicht-inklusiven Klassen? Zeitschrift für Pädagogik, 69(6), 811-831. https://doi.org/10.3262/ZP2306811
    Schmitt, M., Gresch, C., & Labsch, A. (2023). Challenges in sampling students with and without special educational needs in inclusive settings for an educational longitudinal study. Survey Methods: Insights from the Field, 1(2), Advance online publication. https://doi.org/10.13094/SMIF-2023-00011

    2021

    Külker, L., Labsch, A., & Grosche, M. (2021). Entwicklung und Evaluation eines Fragebogens zur Selbsteinschätzung der sozialen Partizipation von Schüler*innen in der Sekundarstufe I. Empirische Sonderpädagogik, 13(4), 312–327. https://doi.org/10.25656/01:24108
    Labsch, A., Nusser, L., Schmitt, M., & Schüpbach, M. (2021). Gemeinsam lernen, miteinander teilen – Zusammenhänge zwischen dem Besuch eines inklusiven Bildungsettings und dem sozialen Verhalten von SchülerInnen ohne sonderpädagogischen Förderbedarf. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 24(3), 525–543. https://doi.org/10.1007/s11618-021-00998-6
    Labsch, A., Schmitt, M., Nusser, L., & Schüpbach, M. (2021). Besteht ein Zusammenhang zwischen dem Besuch eines inklusiven Bildungssettings und dem Selbstwertgefühl von Schüler*innen ohne sonderpädagogischen Förderbedarf? Journal for Educational Research Online, 13(2), 84-108. https://doi.org/10.31244/jero.2021.02.05

    Selected presentations and lectures

    2022

    Gresch, C., Labsch, A., & Grosche, M. (1. - 2. Juli 2022). Teilhabe von Schüler:innen mit besonderen Unterstützungsbedarfen: Eine Frage von Kategorisierung? [Vortrag]. 5. Arbeitstagung der AG Inklusionsforschung in der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE) – Crossing Boundaries: Methodische und methodologische Reflexionen zur (eigenen) Praxis der Inklusionsforschung, Landau, Deutschland.
    Külker, L., Labsch, A., & Grosche, M. (28. - 30. September 2022). Zusammenhänge zwischen Lehrkraftmerkmalen und der sozialen Partizipation von Schüler*innen mit und ohne sonderpädagogische Unterstützungsbedarfe [Vortrag]. 57. Jahrestagung der Sektion Sonderpädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), Halle (Saale) , Deutschland.
    Labsch, A. (8. November 2022). Inklusives Lernen: Gibt es auch einen Mehrwert für Schüler*innen ohne sonderpädagogische Förderbedarfe? [Sonstiges]. Leibniz Book a Scientist.
    Labsch, A., Schmitt, M., & Schüpbach, M. (9. - 11. März 2022). Nehmen Schüler*innen ohne sonderpädagogischen Förderbedarf in inklusiven Klassen die Beziehung zu ihren Lehrkräften anders wahr als ihre Peers in nicht-inklusiven Klassen? [Vortrag]. 9. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Bamberg, Deutschland.

    2019

    Labsch, A., Schmitt, M., Nusser, L., & Schüpbach, M. (1. Februar 2019). Wirkt sich das Lernen in inklusiven Settings auf das Selbstwertgefühl von SchülerInnen ohne sonderpädagogischen Förderbedarf aus? [Posterpräsentation]. 7. Jahrestagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung, Köln, Deutschland.
    Labsch, A., Schmitt, M., Nusser, L., & Schüpbach, M. (2019, November 1). Does an inclusive class setting have effects on the self-esteem of students without special educational needs? [Poster presentation]. 4th International NEPS Conference, Bamberg, Germany.

    2018

    Labsch, A., & Nusser, L. (15. - 17. Februar 2018). Gemeinsam lernen, miteinander teilen - beeinflusst eine inklusive Beschulung das prosoziale Verhalten von SchülerInnen ohne sonderpädagogischen Förderbedarf? [Posterpräsentation]. 6. Tagung der Gesellschaft für empirische Bildungsforschung (GEBF), Basel, Schweiz.
    Labsch, A., & Nusser, L. (21. - 24. Februar 2018). Gemeinsam lernen, miteinander teilen - beeinflusst eine inklusive Beschulung das prosoziale Verhalten von SchülerInnen ohne sonderpädagogischen Förderbedarf? [Posterpräsentation]. 32. Internationale Jahrestagung der Inklusionsforscher_innen 2018: "Inklusion im Spannungsfeld von Normalität und Diversität", Gießen, Deutschland.
    Labsch, A., Nusser, L., Schmitt, M., & Schüpbach, M. (24. - 26. September 2018). Gemeinsam lernen, miteinander teilen: Beeinflusst das inklusive Lernen das prosoziale Verhalten von SchülerInnen ohne sonderpädagogischen Förderbedarf? [Vortrag]. 83. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Lüneburg, Deutschalnd.
     

    Current projects