de
Menü
To Overview
Projects

Overview of ongoing and completed projects at LIfBi

Publications

All publications incl. the LIfBi series "NEPS Survey Paper", "LIfBi Working Paper" and Transfer Reports

To Overview
About us

History and Purpose of LIfBi - from the Origin of the National Educational Panel to the Present Day

People

Overview of all employees of the institute with filter and search function

To Overview
News

News on research, events and developments at LIfBi incl. news archive

Events

Conferences, events and trainings of LIfBi as well as all dates of the institute's own lecture series LIfBi Lectures

Media

Information services, press portal and distribution list, and downloads for media professionals

Periodicals

All LIfBi annual reports, subscription to the newsletter as well as all transfer reports and publication series.

To Overview
Research Data Center

Information about the FDZ-LIfBi incl. contact form and registration for the newsletter "LIfBi data"

Data and Documentation

To the data of NEPS, ReGES and further studies incl. documentation and variable search

Data Access

Request for access to scientific use files incl. overview of all data use projects

Services

Information on FDZ events, tutorials and help for handling the data incl. online forum

To Overview
LIfBi as an Employer

Flexible working and part-time models, equal opportunities and good work-life balance

Further Education, Doctorate, Networks

Offers for all qualification levels and best networking opportunities

Workplace Bamberg

Living and working in the heart of the world heritage city - central location of empirical educational research

Job Offers

All open positions in the areas of research, infrastructure and administration at a glance

Dr. Norbert Sendzik

Educational Decisions and Processes, Migration, Returns to Education | Reduction of educational barrierers through demand-oriented resource managment-subproject impact analysis

Vita

Research interests

  • Regional Inequality
  • Social Inequalities in Education and the Labor Market
  • Implementation of Reforms
  • Impact of Reforms
  • Publications

    2024

    Sendzik, N. (2024). Wie kann eine netzwerkbasierte MINT-Förderung zum Abbau von sozialer Bildungsungleichheit beitragen? (MINT-Regionen wirken! ). Körber Stiftung. https://mint-regionen.de/site/assets/files/27732/mint-wirken-2024-broschure-web.pdf
    Sendzik, N., Mehnert, U., & Helbig, M. (2024). Datenmanual zur Studie „Feuerwehr der Demokratie? Politische Bildung als Unterrichtsfach an allgemeinbildenden Schulen der Sekundarstufe I in der Bundesrepublik Deutschland von 1949 bis 2019“ (Version 1.0). Leibniz-Institut für Bildungsverläufe. https://doi.org/10.5157/HISPOL:Manual:1.0
    Sendzik, N., Mehnert, U., & Helbig, M. (2024). Feuerwehr der Demokratie? Politische Bildung als Unterrichtsfach an allgemeinbildenden Schulen der Sekundarstufe I in der Bundesrepublik Deutschland von 1949 bis 2019 (LIfBi Working Paper No. 114). Leibniz-Institut für Bildungsverläufe. https://doi.org/10.5157/LIfBi:WP114:1.0

    2023

    Edelstein, B., Sendzik, N., Hermstein, B., & Racherbäumer, K. (Hrsg.). (2023). Was kann die Einzelschule gegen Bildungsungleichheit ausrichten? DDS – Die Deutsche Schule 115(3). https://doi.org/10.31244/dds.2023.03
    Sendzik, N. (2023). „Damit man eben wegkommt von: Der Schulträger spricht mit einzelnen Schulen und wer am lautesten quengelt, kriegt am meisten.“ Eine Sequenzanalyse nach der objektiven Hermeneutik zu Handlungszwängen der kommunalen Schulverwaltung bei der Nutzung eines Sozialindex. In K.-S. Besa, D. Demski, J. Gesang, & J.-H. Hinzke (Hrsg.), Evidenz- und Forschungsorientierung in Lehrer*innenbildung, Schule, Bildungspolitik und -administration: Neue Befunde zu alten Problemen (S. 299-323). Springer VS. https://hdl.handle.net/10419/300905
    Sendzik, N., Edelstein, B., Hermstein, B., & Racherbäumer, K. (2023). Editorial zum Schwerpunktthema: Was kann die Einzelschule gegen Bildungsungleichheit ausrichten? Eine kritische Auseinandersetzung mit Prämissen, Ansätzen und Praktiken der Schulentwicklung(sforschung). Die Deutsche Schule, 115(3), 177-188. https://doi.org/10.31244/dds.2023.03.01

    2022

    Helbig, M., & Sendzik, N. (2022). What drives regional disparities in educational expansion: School reform, modernization, or social structure? . Education Sciences, 12(3), 175. https://doi.org/10.3390/educsci12030175

    2021

    Sendzik, N. (2021). Die Schulaufsicht als vernachlässigte Akteurin der Schulreform. Eine Sammelbesprechung. DDS – Die Deutsche Schule, 113(1), 119-122. https://doi.org/10.31244/dds.2021.01.10

    2020

    Sendzik, N. (2020). Zwischen Wandel und Stabilität. Die Rolle von Regionalen Bildungsbüros beim Abbau von Bildungsungleichheit. ZBW - Leibniz Information Centre for Economics.
    Sendzik, N. (2020). Politik der kleinen Schritte. Kommunale Schulverwaltung und ihr Kampf gegen Bildungsungleichheit. WZB Mitteilungen, (167), 48-50.

    2018

    Sendzik, N. (2018). Faire Ungleichbehandlung durch Sozialindizes. Kann Evidenz helfen, Ungleiches ungleich zu behandeln? In K. Drossel, & B. Eickelmann (Hrsg.), Does "What works" work? Bildungspolitik, Bildungsadministration und Bildungsforschung im Dialog (S. 291-307). Waxmann.

    2016

    Sendzik, N., & Abendroth, S. (2016). Nutzen Schulleitungen kommunale Bildungsberichte? Ergebnisse einer Befragung von Schulleitungen. SchulVerwaltung Nordrhein-Westfalen, 27(2), 43-45. urn:nbn:de:0111-pedocs-129209

    2015

    Järvinen, H., Sendzik, N., Sartory, K., & Otto, J. (2015). Unterstützungssysteme im Kontext von Regionalisierungsprozessen: Eine theoretische und empirische Annäherung. Journal for Educational Research Online, 7(1), 94-124.

    Selected presentations and lectures

    2024

    Sendzik, N. (17. - 18. April 2024). Welche Wirkungen einer bedarfsorientierten Ressourcensteuerung lassen sich identifizieren? Zwischenergebnisse aus Teilprojekt 3 von ABBAUBAR [Vortrag]. ABIBA-Meta Vernetzungstreffen 2024, Frankfurt am Main, Deutschland. https://www.abiba-meta.de/de/aktuelles-termine/veranstaltungen#0
    Sendzik, N., & Demski, D. (6. - 7. Juni 2024). Ausgestaltungen einer bedarfsorientierten Ressourcensteuerung auf kommunaler Ebene [Vortrag]. Fachkonferenz: Mehr Geld für arme Schulen?, Berlin, Deutschland. https://www.lifbi.de/de-de/Start/Aktuelles-Medien/Veranstaltungen/_info_/details/39176/fachkonferenz-mehr-geld-fuer-arme-schulen

    2023

    Demski, D., Sendzik, N., Helbig, M., & Bellenberg, G. (2023, August 22 - 26). Reducing educational inequality by means of equity funding policies? Findings from Germany [Paper presentation]. 20th Biennial European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) Conference, Thessaloniki, Greece. https://www.earli.org/events/earli2023
    Sendzik, N., Demski, D., & Eiden, S. (16. November 2023). Ungleiches ungleich behandeln. Bedarfsorientierte Ressourcensteuerung in deutschen Kommunen [Vortrag]. Bildungskongress „Zukunft sichern! Bildungsaufbruch jetzt!“, Gelsenkirchen, Deutschland. https://www.staedtetag-nrw.de/presse/pressemeldungen/2023/bildungskongress-staedtetag-nrw-digitalisierung-ganztagsausbau-reform-schulfinanzierung
    Sendzik, N., Demski, D., Bellenberg, G., & Helbig, M. (28. Februar - 2. März 2023). Ungleiches ungleich behandeln. Empirische Befunde zur bedarfsorientierten Ressourcensteuerung in deutschen Kommunen [Vortrag]. 10. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Essen, Deutschland. https://www.gebf-ev.de/%C3%BCbersicht-gebf/tagungen-der-gebf/2023-10-gebf-tagung-duisburg-essen/
    Sendzik, N., Helbig, M., Demski, D., Bellenberg, G., & Eiden, S. (4. - 5. Mai 2023). Ungleiches ungleich behandeln. Abbau von Bildungsungleichheiten durch eine bedarfsorientierte Ressourcensteuerung [Vortrag]. Jahrestagung Leibniz Forschungsnetzwerk Bildungspotenziale (LERN): Wirksamkeit und Nachhaltigkeit in der Bildung, Mannheim, Deutschland. https://www.leibniz-bildung.de/veranstaltung/lern-jahrestagung-2023-wirksamkeit-und-nachhaltigkeit/

    2022

    Sendzik, N. (17. Mai 2022). Die Mühen der Ebene. Sozialindizes als Instrument einer bedarfsorientierten Ressourcensteuerung kommunaler Schulträger [Keynote]. Konzipierung, Entwicklung und Verwertung von Sozialindizes im Rahmen des kommunalen Bildungsmonitorings, Potsdam, Deutschland.
    Sendzik, N. (25. Januar 2022). Handlungsansätze kommunaler Schulträger zur Reduzierung sozialer (Bildungs-)Ungleichheiten [Vortrag]. Digitales Kolloquium „Wunsch und Wirklichkeit deutscher Bildungspolitik – Steuerung auf dem Prüfstand“, Berlin, Deutschland.
    Sendzik, N., & Nienhaus, S. (10. Mai 2022). ABBAUBAR - Abbau von Bildungsbarrieren durch bedarfsorientierte Ressourcensteuerung [Vortrag]. Auftakttreffen der Forschungsprojekte in der Förderrichtlinie „Abbau von Bildungsbarrieren“, Berlin, Deutschland. https://www.dipf.de/de/forschung/aktuelle-projekte/abiba-meta-abbau-von-bildungsbarrieren-lernumwelten-bildungserfolg-und-soziale-teilhabe#5

    2021

    Demski, D., Sendzik, N., Helbig, M., & Bellenberg, G. (13. - 15. September 2021). Abbau von Bildungsbarrieren durch bedarfsorientierte Ressourcensteuerung?! [Posterpräsentation]. Sektionstagung 'Empirische Bildungsforschung' der DGfE 2021, Mainz, Deutschland. https://www.zsbh.uni-mainz.de/sektionstagung-2021/
    Sendzik, N., Mehnert, U., & Helbig, M. (22. November 2021). Politische Bildung im deutschen Schulsystem [Vortrag]. Politikworkshop, Bamberg, Deutschland.

    2020

    Sendzik, N. (18. September 2020). Bildungsungleichheit und der Beitrag der kommunalen Schulverwaltung [Symposiumsbeitrag]. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Soziologie.
    Sendzik, N. (25. November 2020). Der Beitrag kommunaler Bildungslandschaften zum Abbau sozialer Ungleichheit [Vortrag]. Online-Fachkonferenz „Bildungmonitoring - Raum für Bildung. Sozialräumliche Gestaltungsperspektiven im DKBM“ der Transferinitiative Kommunales Bildungsmanagement – Koordinierungsstelle Bildungsmonitoring, Potsdam, Deutschland. https://www.kommunales-bildungsmonitoring.de/materialien/online-dossiers/fachkonferenz-bildungsmonitoring-2020
    Sendzik, N. (9. April 2020). Zwischen Wandel und Stabilität. Die Rolle von regionalen Bildungsbüros beim Abbau von Bildungsungleichheit [Vortrag]. Gleichwertige Lebensverhältnisse? Strukturentwicklungen, regionale Disparitäten und Regionalisierungspolitik im Bildungswesen, Bamberg, Deutschland.

    2019

    Sendzik, N. (28. November 2022). Pfadabhängigkeiten in Bildungsregionen [Posterpräsentation]. Jahrestagung „Bildungsgerechtigkeit – Was kann die Steuerung im Bildungswesen dazu beitragen?“ der Deutschen Gesellschaft für Bildungsverwaltung (DGBV), Frankfurt am Main, Deutschland.

    2018

    Sendzik, N. (1. November 2018). Institutionelle Zwänge in Bildungslandschaften und Möglichkeiten des Wandels [Vortrag]. Vortrag im Rahmen der Herbstplenartagung des Bundeselternrats, Potsdam, Deutschland.
     

    Current projects